De Leadership Academy is ons excellentieprogramma gericht op leiderschap vaardigheden. Wat maakt iemand een leider? De leerlingen ontdekken en versterken door het doorlopen van de Academy hun leiderschapskwaliteiten en gaan praktisch aan de slag. Dit zijn lessen vol samenwerking met een focus op communicatievaardigheden, het vergroten van politieke kennis en het trainen van reflectieve vaardigheden. Deze Academy heeft een sterke verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen en geeft kinderen de kans om mee te praten en te denken. De lessen van de Leadership Academy zijn verdeeld in twee blokken die na elkaar of los van elkaar aangeboden kunnen worden.
De lessen van blok 1 & 2 worden gecomplimenteerd en aangevuld met een gastles en een excursie. Zo zijn er al bezoeken gebracht aan de Tweede Kamer en verschillende stadhuizen. Daarbij zijn wij ook vaak ontvangen door politieke partijen die graag even een babbeltje komen maken en wat willen vertellen over de politiek. Ook kunnen de leerlingen nog wel eens een plenaire vergadering meemaken, wat natuurlijk een bijzondere ervaring op zichzelf is.
De academies hanteren een vaste structuur. Onze begeleiders geven 8 lessen zelf en verzorgen 1 gastles en 1 excursie. Dit betekent over het algemeen dat er 10 lesweken zijn die nader overeen moeten worden gekomen tussen JASTIN en de school. De lessen zijn geschikt voor maximaal 10 excellente leerlingen, want met kleine groepen is er meer persoonlijke aandacht. Blok 1 & 2 zijn in het bijzonder gericht op kinderen tussen de 10-13 jaar.
Blok 1: Persoonlijk en politiek leiderschap
In het eerste blok van de Leadership Academy wordt persoonlijke ontwikkeling gecombineerd met kennis over politiek en leiderschap. Aan het eind van dit blok hebben de deelnemers zelf een politieke partij opgericht met heldere standpunten. Leerlingen leren hoe zij moeten onderhandelen, debatteren en concessies moeten doen om uiteindelijk gezamenlijk een beslissing te maken. Daarbij leren zij over campagne voeren en zullen er verkiezingen plaats gaan vinden, waar de leerlingen hun standpunten mogen verdedigen ten opzichte van klasgenoten, de school of zelfs de ouders in de vorm van een eindpresentatie. De kinderen blijken vaak een stuk idealistischer en hoopgevender dan de gemiddelde politici in de Tweede Kamer. Een aanbeveling aan de gemiddelde politieke partij zou geen kwaad kunnen.
Blok 2: Een stad besturen
In het tweede blok van de Leadership Academy zullen de leerlingen zelf een stad moeten opbouwen en besturen. De laatste jaren is het belang van gemeentes alleen maar toegenomen en worden zij steeds zelfstandiger ten opzichte van de landelijke politiek. Voor de leerlingen is het dan ook belangrijk om te zien wat de verschillen zijn en daarbij kunnen ze kennis maken met de lokale politiek en het dagelijks bestuur van de stad. De leerlingen leren bijvoorbeeld hoe zij een begroting op moeten stellen en waar de behoeftes liggen in een stad. Ook in dit blok zal er veel aandacht besteed voor persoonlijke ontwikkeling en intrinsieke leiderschapsvaardigheden. In de laatste les mogen de leerlingen de zelfbedachte stad gaan presenteren aan de klasgenoten, de school en de ouders. Misschien zijn gemeentebesturen ook wel benieuwd naar deze stadsplannen?
Blok 3: Ondernemerschap
In deze Academy leren de leerlingen hoe zij een financieel zelfstandige organisatie kunnen oprichten. Als initiatiefnemer en leidinggevende leren zij belangrijke vaardigheden voor de 21e eeuw. De Academy maakt de leerlingen bekend met ondernemendgedrag wat noodzakelijk is om een succesvolle onderneming te starten, want alleen door goed samen te werken, ontstaat de mogelijkheid om ideeën om te zetten in concrete vernieuwingen.