Tijdens de Media Academy maken de deelnemers kennis met alle facetten van media, online en offline. Hoe betrouwbaar is het Achtuurjournaal? Hoe sociaal is sociale media? Wat is het belang van lichaamstaal bij het overbrengen van een bericht? Deelnemers gaan zelf een mediaproductie ontwerpen en doen ervaring op met verslaggeving en interviewen. De Media Academy is een excellentieprogramma vol mediawijsheid, creativiteit en samenwerking.
De leerling kent aan het eind van de Media Academy verschillende concepten rondom media en de verschillende middelen die er zijn om nieuws te verspreiden en leert deze te gebruiken. Daarbij kent de leerling aan het eind van de Media Academy de werkzaamheden van verschillende media-beroepen en doet hier ervaring mee op. Aansluitend leren zij over de procedures die komen kijken bij het maken van een nieuwsrapportage en doet hier ervaring mee op. Natuurlijk wordt er ook aandacht besteedt aan samenwerking tussen de leerlingen en onderlinge communicatieve vaardigheden.
Het lessenpakket van blok 1 is in het bijzonder gericht op excellente leerlingen uit groep 7 & 8. De lessen zijn geschikt voor maximaal 10 excellente leerlingen, want met kleine groepen is er meer persoonlijke aandacht. In totaal zijn er 10 lesweken waarvan de lesdatums nader overeen moeten worden gekomen tussen JASTIN en de school.
Blok 1: Journaalredactie
In 10 lessen van 2 uur werken de leerlingen toe naar het maken van een nieuwsrapportage. Onderdeel van deze lessenreeks is ook een gastles van iemand die een media-beroep uitoefent en een excursie naar een mediabedrijf. Tijdens de andere lessen gaan de leerlingen aan de slag met onderwerpen als communicatie, interviewen, artikelen schrijven, monteren, filmen en samenwerken.
Blok 2: Web-redactie (In ontwikkeling)
Voor het nieuwe schooljaar 2016-2017 is het team van JASTIN bezig met het ontwikkelen van een nieuwe Media Academy die zich specifiek richt op het voortgezet onderwijs voor de klassen 1 & 2 van het middelbare onderwijs. Op dit moment zoeken wij nog naar samenwerkingspartners in de mediawereld om deze lessen goed te ontwikkelen.