De Science Academy is een programma op niveau voor leerlingen die extra een uitdaging aankunnen. Een pittig wetenschapsprogramma waarin onderwerpen uit natuurkunde, scheikunde, biologie en wereldoriëntatie elkaar vinden. Een methode van onderzoekend leren biedt de deelnemers een kader voor het doen van hun eigen experimenten. Er wordt veel praktisch (samen) gewerkt, gebaseerd op een stevige theoretische basis. De lessen zijn bedoeld voor gemotiveerde leerlingen met een belangstelling voor de beta-wetenschappen.
De Science blokken hanteren een vaste structuur. Onze begeleiders geven 10 lessen. Dit betekent over het algemeen dat er 10 lesweken zijn die nader overeen moeten worden gekomen tussen JASTIN en de school. De lessen zijn geschikt voor maximaal 10 excellente leerlingen, want met kleine groepen is er meer persoonlijke aandacht. Blok 1 & 2 zijn in het bijzonder gericht op kinderen tussen de 10-14 jaar. In overeenstemming met de scholen zullen wij bepalen hoe het de lessen aangepast kunnen worden naar het niveau van de leerlingen. Zijn de leerlingen bijvoorbeeld excellent of zijn zij zelfs hoogbegaafd?
Blok 1: Introductie in de wetenschappelijke methode
In het eerste blok van de Science Academy verkennen de leerlingen onder begeleiding de wetenschappelijke manier van onderzoek. Dit betekent onder andere dat zij leren een hypothese op te stellen en aansluitend hoe je deze test. Daarbij is het belangrijk dat zij leren hoe je door middel van verslaglegging een onderzoek verantwoord uitvoert. Wij willen natuurlijk geen falsificatie zien in de wetenschap. In dit blok wordt er getest, getoetst, gepresenteerd en natuurlijk een heleboel geleerd! De lessen gaan bijvoorbeeld over plantengroei, zwaartekracht, windenergie, moleculen, isolatie en pH-waarden. Lekker de mouwen opstropen om vervolgens te leren en te experimenteren!
Blok 2: De verdieping in de wetenschappelijke methode
In het tweede blok van de Science Academy gaan de leerlingen verder de diepte in en beitelen zij de wetenschappelijke methode voorgoed in het brein. Blok 2 dient in het bijzonder als verdieping van blok 1, want mensen leren pas echt goed bij herhaald oefenen. De experimenten zijn natuurlijk niet hetzelfde en richten zich onder andere op atomen, elektriciteit, magnetisme en het meten van je longinhoud. De verdieping brengt de leerlingen in aanraking met een heel scala aan interessante onderwerpen, zodat zij zich breed kunnen oriënteren. Lekker door experimenteren en leren!