De Coder Academy is ons uitdagende programma dat de mogelijkheden van ‘computertaal’ exploreert. De juist instructies achter elkaar zorgen ervoor dat jij je filmpje kan kijken of een spelletje kan spelen. In deze uitdagende Academy ontdekken de leerlingen deze instructies. “Kun jij die gebruiken om je eigen game of film te maken?”. Basiskennis in programmeren geeft kinderen een voorsprong op de toekomst en is volgens ons dus van onschatbare waarde.
De leerling heeft in blok 1 van Coder Academy zelf een videospel ontworpen en gemaakt met behulp van het beginners-vriendelijke programma Scratch. Programmeren is niet alleen het snappen van een taal, het is een manier van denken om een programmeertaal te begrijpen. Zodra kinderen dit doorhebben zijn de mogelijkheden eindeloos om dit in te zetten om de meest fantastische resultaten te behalen.
Het lespakket beslaat 1 of 2 blokken en is gericht op leerlingen uit groep 7 & 8 of leerlingen uit de eerste en tweede klas van het voortgezet onderwijs. Aan deze Academy kunnen maximaal 15 leerlingen deelnemen. In totaal zijn er 10 lesweken waarvan de lesdatums nader overeen moeten worden gekomen tussen JASTIN en de school.
Blok 1: Basis Programmeren
In 10 lessen van ongeveer 2 uur werken de leerlingen elke les aan een nieuw computerspelletje. In les 1 maken de leerlingen een simpel doolhof-spelletje. Tijdens les 4 maken we een spel waarbij zwaartekracht moeten worden geprogrammeerd. Zo wordt de complexiteit van de spelletjes, en zo ook het programmeerwerk, steeds verder vergroot.
De laatste les mogen de leerlingen alle opgedane kennis toepassen op een spel dat ze zelf bedenken en realiseren!
Blok 2: Gevorderd Programmeren
Voor alle kinderen die de basis van programmeren onder de knie hebben gaan we nog een stap verder in het leren programmeren! Bereid je dus voor op veel typ- en denkwerk, maar ook hele leuke resultaten! Zo gaan we met Python en Minecraft aan de slag op de Raspberry-pi om prachtige gebouwen te bouwen, creatieve dingen te bedenken en misschien wel te laten bewegen.